Hőmérséklet a hálószobában

Mindenkinek megvan a maga egyedi rutinja, amikor az alvás kerül szóba. Néhányan szeretnek olvasni lefekvés előtt. Egyesek teljes sötétségben szeretnek aludni, míg mások halvány lámpafénynél tudnak csak álomba zuhanni. Az alvási öltözéktől a matracokig, mindenkinek saját alvási szokásai vannak, amik kényelmessé teszi számára azt. Egyetlen dolgot sokan viszont figyelmen kívül hagynak, ami a jó alváshoz elengedhetetlen, ez pedig a hőmérséklet.

Hideg-meleg

A szakértők egyetértenek abban, hogy az alvóhely hőmérséklete, és hogy abban mennyire érezzük magunkat kényelmesen, nagyban befolyásolja az alvás minőségét és hosszúságát. Miért is? Mert amikor elalszunk, agyunk megpróbálja elérni azt a hőmérsékletet, amire a testünknek szüksége van ebben az állapotban. Olyan ez, mint egy belső biológiai termosztát. Ha túl hideg vagy túl meleg van, nehezebben alszunk el és nagyobb valószínűséggel ébredünk meg az éjszaka közepén.

Ráadásul hálószobánk hőmérsékletének komfortszintje az alvás legpihentetőbb szakaszára, a gyors szemmozgásokkal járó REM-fázisra is különösen hatással van, ugyanis a megfelelő hőfokkal sokkal hamarabb elérhető ez a mély alvási fázis.

Ideális hőmérséklet

Egy adott hőfok tartomány ajánlása nehéz, hiszen ami egy ember számára kényelmes, nem biztos, hogy a másiknak is az, ezért érdemes kísérletezni. Több kutató szerint is általában véve ez a tartomány 18 és 22 fok között az ideális. Az Amerikai Orvos Akadémia szakemberei például azt javasolják, hogy a hálószobára, mint barlangként gondoljunk, hűvösnek, csendesnek és sötétnek kell lennie. Nem véletlenül nehezebb a nagy melegben jól aludni, ugyanis a túlzott melegben nem tudunk úgy kikapcsolni és annyi ruhát levenni, hogy testünk jól érezze magát. Hidegben maximum plusz takaróval és zoknival megoldható ez a probléma.

A nőknek lassabb az anyagcseréjük, így nem generálnak annyi testhőt az asztalnál ülve, mint a férfiak. Ezért is van az, hogy ha egy férfi állítja be egy szobában a hőmérsékletet, azt a nők általában hidegnek tartják és a felsőjükért nyúlnak. És ez még csak az iroda - a hálószobai hőmérséklet beállítása nagy kompromisszumokat igényel, viszont a pihenés minősége múlik rajta. Itt is érdemes a kettő között megállapodni, lényeges szempont legyen, hogy 23 fok fölé ne menjünk, mert ez már a szervezet ellenálló képességét is csökkenti.

Páratartalom

Télen a fűtés mellett sokkal szárazabb a levegő a lakásban. Könnyen kiszárad a nyálkahártya, ennek köszönhetően a légúti betegségek nagyobb eséllyel támadnak, illetve a köhögés és a szemek kiszáradása is a túlzottan száraz levegőre utalhat. Ezért fontos, hogy szó essen a megfelelő páratartalomról is. A felnőtt ember számára a 40-60%-os páratartalom az ideális a lakásban. Kisgyermekek esetén ennél valamivel magasabb, nagyjából 60-70%-os páratartalom szükséges. Érdemes tesztelni azt , hogy zuhanyzás után a fürdőszobaajtó kitárása hogyan növeli meg a páratartalmat a többi helyiségben, vagy ha a fürdővizet még egy kis időre a fürdőkádban hagyjuk. Száradó ruhákkal egy helységben nem tanácsos aludni, ezek ugyanis túlságosan megemelik a szoba páratartalmát, ami kedvez a penészgombák szaporodásának, és légúti betegség kialakulásához vezethet. Ha a házi praktikák kevésbé válnának be, akkor sincs gond, manapság egy jó párásító készülék csodákra képes.

Ez a bejegyzés az Egyéb kategóriában van. Adja a könyvjelzőkhöz: Bookmark.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

négy + kilenc =