A szundi gomb átka

Remek találmánya az emberiségnek a szundi gomb, de vajon jobban járunk-e vele, ha folyton megnyomjuk? Cikkünkből kiderül!

Alvási inercia

Az a borzasztó érzés, amikor képtelenek vagyunk megmozdulni, mintha az egész estét egy centrifugában töltöttük volna. Szervezetünk nehezen veszi rá magát, hogy kikeljen az ágyból és ilyenkor jön a szundi gomb heves nyomkodása, és az ezt követő, még fáradtabb ébredések. De vajon miért van ez?

Ciklikus rendszer

Az ember életét sok helyen átszövik a ciklusok. Ha az alvásról beszélünk, akkor vehetjük testünk eleve természetes alvási ciklusát.

Szervezetünk az éjszaka folyamán másfél órás periódusokban éli meg a mély alvás fázisait, majd jobb esetben a belső biológiai óránk megkezdi az ébredési folyamatot, ami még bőven az előtt van, hogy valójában magunkhoz térnénk. Ilyenkor már felszínessé válik az alvás, növekszik a testhő és szervezetünk elkezd kortizolt és dopamint termelni. Ezek a hormonok adják a szükséges energialöketet a felkeléshez.

Mit is tesz velünk a szundi mód

Mi történik akkor, amikor nem a belső óránk ébreszt, hanem az ébresztő? Abban az esetben, ha nem alszunk rendszeresen, akkor ez igencsak rossz hatással van az alvási ciklusunkra. Ugyanis ilyenkor megszakítjuk a természetes ébredési folyamatot, a testünknek nem lesz ideje felkészülni a felkelésre. De miután felriadtunk, érezzük, hogy ez nem az igazi, és akkor jön a lehető legrosszabb: a szundi gomb. Sokan úgy érzik, az a pár perc elég ahhoz, hogy összeszedjék magukat, de valójában pont az ellenkezőjét érik el vele.

Mikor visszaalszunk, szervezetünk újra alvó módba kapcsol, vagyis elkezdi az alváshoz szükséges hormonokat termelni – úgy viselkedik, mint mikor lefekszik az ember aludni. Ez által még rosszabb lesz a második ébresztő, hiszen olyan állapotból rángatjuk ki a szervezetünket, amire igazán nem számít.

Mit tehetünk?

Nem hiába mondják, hogy érdemes a 7-8 óra összefüggő alvásra törekedni. Minden, ami megszakítja az alvási ciklust, ellenünk van.  Igyekezzünk kialakítani egy rendszert, amihez tudjuk tartani magunkat, még hétvégén is, hiszen, ha azokon a napokon tovább alszunk, vagy napközben több órát szundítunk, teljesen átállhat a bioritmusunk.

Ez a bejegyzés az Egyéb kategóriában van. Adja a könyvjelzőkhöz: Bookmark.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

9 + 4 =