Igazi támasz a gerincnek

A hát-és derékfájás manapság teljesen népbetegséggé vált, olyannyira, hogy öt emberből négy biztosan küzd ezzel a problémával. Sok esetben nem is csak az időseknél - a fiatalabbaknál, sőt  az iskoláskorú gyermekeknél is egyre gyakoribb jelenség. Ennek különböző okai lehetnek: helytelen testtartás ülés közben, az okostelefonok folyamatos nyomkodása lefelé tartott helyzetben, vagy csak az egyik oldalunkon cipeljük a táskát. Illetve szervi okai is lehetnek a gerincfájdalmaknak, de sok esetben ezek a fájdalmak megelőzhetők és kezelhetők.

A gerincoszlopról

Evidens, hogy a gerincoszlop támasztja a hátat és tartja a nyakat, védi a gerincvelőnket. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy gerincünk három részből áll:

Nyaki gerinc: C alakú - 7 csigolya

Hátgerinc: fordított C alakú - 12 csigolya

Ágyéki rész: C formájú gerinc - 5 csigolya

Gerincünket izmok és szalagok tartják egyben, a csigolyák a gerinc stabilitásáért, a közöttük elhelyezkedő porcok pedig rugalmasságáért felelősek. Álló vagy ülő helyzetben nagyobb terhelésnek van kitéve a gerincoszlopunk, ugyanis ilyenkor a csigolyák és a porckorongok összenyomódnak, fekvő pozícióban pedig épp ellenkezőleg: széthúzódnak.

Az ideális matrac

A fentiek alapján levonhatjuk a következtetést, hogy több órányi alvás (ideális esetben 8 óra) mekkora hatással van gerincünkre és ezáltal közérzetünkre is. Ha a csigolyák nem kapják meg a megfelelő támaszt, gerincünk nem tehermentesül az éjszaka alatt, ezáltal a porcok nedvkeringése nem megfelelő. Tehát a legjobb választás egy olyan félkemény matrac, ami felveszi testünk alakját, mint például a Dr. Balm Orthopedic matrac. A kemény matracok túl mereven tartanak, míg a puhák pont, hogy nem tudják úgy megtartani gerincünket, hogy az is pihenhessen. Természetesen egy matrac keménysége relatív, érdemes több fajtát kipróbálni vásárlás előtt.

Alváspozíciók

Nem elhanyagolandó tényező az sem, hogy milyen pózban alszunk. Eddig a legjobb választásnak az oldalt fekvés bizonyult, több kutatás is alátámasztja, hogy ilyenkor terhelődik legkevesebbé a gerincoszlop. A másik lehetőség a háton fekvés, viszont ezt is csak alacsony párnával és alátámasztott csípővel érdemes választanunk. Ebben a testhelyzetben jobban nyomódik a hátgerinc, kevésbé tehermentesül. De még mindig jobb választás, mintha hason feküdnénk; ebben nagy egyetértés van a kutatók között is. Hiszen hason fekve túl nagy nyomásnak van kitéve az ágyéki szakasz, illetve ilyenkor a gerinc elfordításával lehet csak aludni, ami deformációt okozhat. A hason fekvést tehát kerüljük el, ha tehetjük .

Ez a bejegyzés az Egyéb kategóriában van. Adja a könyvjelzőkhöz: Bookmark.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennégy − három =